Friday 25 July 2014

TUGASAN 1 - SONG REVIEW (LUKMAN)




NAMAMATRIX NO                                
MOHAMED LUKMANUL HAKIM BIN ABDUL HASANSX120095BQS04

Photo of Milford Sound in New Zealand

VIDEO LINK (YOUTUBE) : http://www.youtube.com/watch?v=CnQ8N1KacJc

   GREEN DAY - TIME OF YOUR LIFE
 



Penyanyi Billie Joe Armstrong menulis lagu ini apabila teman wanitanya berpindah ke Ecuador. Dia cuba berubah kepada tahap yang lebih baik daripada sebelum ini, tetapi untuk menunjukkan kemarahannya, dia menamakan lagu "Good RIDDANCE" dan membuat "Masa Kehidupan Anda".

Lagu ini menunjukkan kepada kita tentang kehidupan, dimainkan semula oleh Kumpulan Greendays Tajuk  : Time of your life, Segala yang dinyatakan ialah komen / tugasan daripada lirik lagu sahaja, tiada kaitan kepada mana-mana pihak lain yang hidup atau meninggal dunia.





LYRIC
KOMEN


Another turning point, a fork stuck in the road

Sesuatu yang membuatku terpikir sejenak, mengenai Perjalanan masa semasa membesar sambil berubah.
Time grabs you by the wrist, directs you where to go

Kalaulah masa itu dapat saya gunakan sebaiknya.
So make the best of this test, and don't ask why

Saya pasti akan lakukan dengan baik jika diberi masa kembali untuk menuntut ilmu, dengan kepercayaan untuk masa depan.

It's not a question, but a lesson learned in time

Memang betul, Persoalan tidak timbul jika saya dapat menggunakan masa sebelum ni dengan baik
It's something unpredictable, but in the end is right,

Ia memang sukar, kerana leka dengan benda tidak berfaedah, tetapi jika saya dapat menggunakan masa pada waktu itu, saya pasti akan Berjaya.  Tapi saya juga terpikir ia masih tidak terlambat dan mampu membetulkanya semua betul.
I hope you had the time of your life.

Saya tidak akan biarkan pembaziran masa selepas dengar lagu ini, membuatkan saya bersemangat terus untuk menghargai masa yang tinggal.
So take the photographs, and still frames in your mind

Saya harap masa yang tinggal ini memberi impak dalam minda dan kenangan untuk terus berusaha
Hang it on a shelf in good health and good time

Saya akan merekodkan jika dengan sebaiknya
Tattoos and memories and dead skin on trial

Komen untuk tatu, memori dan kulit mati – bermaksud ia kekal seperti tatu, memori atau kulit mati dimana ia kekal dan sukar hilang di dalam badan manusia. Sama juga seperti inggatan, masa yang baik dapat diingati  kekal di dalam inggatan .
For what it's worth it was worth all the while

Dan ia bermanfaat untuk digunakan bukan untuk sekarang, tetapi sampai ke tua nanti
It's something unpredictable, but in the end is right,

Masa yang tepat itu memang menyukarkan, memerlukan sifat rajin dan usaha untuk mendapatkannya agar ia tepat pada penghujungnya tetapi berjaya menguasai masa
I hope you had the time of your life.

Saya harap peluang yang ada sekarang dapat digunakan dan bukannya sekadar peringatan sahaja
It's something unpredictable, but in the end is right,

Walaupun sukar, tetapi ia memang tepat penghujungnya, Untuk Mengawal masa
I hope you had the time of your life.

Lagu ini memberikan saya semangat untuk hargai masa untuk terus menuntut ilmu, kerana ramai yang berjaya, tetapi saya ketinggalan, dan saya yakin , ia belum terlambat, tetapi saya akan berusaha untuk menuntut ilmu tersebut untuk kegunaan dunia dan akhirat. Masa yang tinggal ini, saya akan lakukan yang terbaik dalam kehidupan saya dan saya akan pastikan tinggal sekarang akan saya gunakan dengan betul sehingga Berjaya :D
It's something unpredictable, but in the end is right,

No comments:

Post a Comment